Triggerpointtherapie en dry needling

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn kleine lokale pijnlijke veranderingen in spieren. Mogelijke gevolgen:

• pijn, tintelingen, doof gevoel, hoofdpijn
  • beperkte beweeglijkheid, verminderde coördinatie
  • kippenvel, zweten, traanogen, koude huid, wazig zien

Als een triggerpoint geïrriteerd raakt of als u erop drukt, veroorzaakt dat pijn, tintelingen of een doof gevoel rond het triggerpoint en in een kenmerkend gebied op een geheel andere plek in het lichaam. Zo kunnen triggerpoints in de nekspieren hoofdpijnklachten veroorzaken. Triggerpoints op het schouderblad leiden vaak tot klachten in de gehele arm, bijvoorbeeld bij RSI. Deze uitstralende pijn wordt ook wel myofasciale pijn (MPS) genoemd, omdat het pijn in het spier- en bindweefsel betreft.

Hoewel myofasciale pijn veel voorkomt en in alle spieren kan ontstaan, komt deze overwegend vaak voor in de nek, schouders (monnikskapspier), de rug en heupen. Deze ontstaan met name door veelvuldig herhaalde bewegingen, verkeerde houding, stress of trauma (plotselinge overbelasting van spieren). Over het algemeen geldt: hoe langer de periode tussen het ontstaan van de klachten en het begin van de behandeling, des te groter het aantal benodigde behandelingen.

Triggerpointtherapie en dry needling

Bij de behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints past de fysiotherapeut triggerpointmassage toe en kan daarnaast gebruik maken van dry needling. Deze middelen zijn er op gericht normaal spiergedrag te stimuleren en de myofasciale triggerpoints te de-activeren. Hierbij wordt de doorbloeding van de spieren bevorderd en zullen de opgehoopte afvalstoffen verdwijnen.

Bij dry needling wordt het triggerpoint aangeprikt met een naaldje waardoor de spieren snel ontspannen. Bij de behandeling wordt één naald gebruikt en wordt er geen vloeistof in de spier gebracht, waardoor we spreken van een ‘droge’ behandeling. Dry needling is een zeer effectieve behandelmethode bij triggerpoints die vaak leidt tot een snelle vermindering van pijnklachten.
Er wordt uitsluitend in overleg en na uw toestemming overgegaan op dry needling. Hiervoor dient u, voor het starten van deze behandelmethode, eerst de informatiefolder te lezen.

Dry needling is overigens géén acupunctuur. Acupuncturisten hebben een andere opleiding, andere zienswijze en streven andere behandeldoelen na. Inmiddels wordt dry needling door de beroepsvereniging (KNGF) erkend als een behandeling binnen fysiotherapie.

Verdere behandeling bij myofasciaal pijnsyndroom

Zodra de pijn is verminderd, krijgt u oefeningen mee om de spieren geleidelijk aan meer te belasten. Tijdens de behandeling is er uiteraard ook aandacht voor de oorzaken. Als de pijn een gevolg is van bijvoorbeeld een verkeerde werkhouding, chronische overbelasting of stress, dan is het belangrijk om ook dit aspect aan te pakken, anders is de kans groot dat de klachten terugkeren.

Wilt u meer weten over de behandeling bij myofasciale pijn en dry needling, of wilt u een afspraak maken, neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze fysiotherapiepraktijk in Groningen.