Bewegen met een chronische aandoening

Wilt u meer bewegen?

Kost bewegen u veel moeite of heeft u de neiging om door een chronische aandoening steeds minder te bewegen? Heeft u een chronische aandoening maar weet u niet wat u mag of kan doen op het gebied van sport en bewegen? Maak dan eens een afspraak met Praktijk van Weering in Groningen. Wellicht dat we u kunnen helpen om makkelijker en daardoor ook meer te gaan bewegen.

Kans op overgewicht en andere chronische aandoeningen

Landelijk gezien heeft 34% van de volwassen bevolking één of meer chronische aandoeningen, bv COPD, hartklachten, diabetes of reuma. Veel mensen met een chronische aandoening bewegen te weinig. Dit verhoogt het risico op overgewicht en de ontwikkeling van andere chronische aandoeningen.

Andersom is het zo dat gezonde mensen die te weinig bewegen een vergrote kans hebben op het ontwikkelen van een chronische aandoening. Denk bijvoorbeeld aan diabetes of obesitas. Het is dus voor iedereen belangrijk om voldoende te bewegen! Maar wat is voldoende? Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen is het gewenst (om een goede gezondheid te behouden) minimaal 5 dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Hierbij heb je een iets verhoogde hartslag en versnelde ademhaling.

Om een goede conditie van het hartvaatstelsel te bereiken heeft men minimaal 3 keer per week 20 minuten intensieve lichaamsbeweging nodig, bijvoorbeeld door te gaan zwemmen, sporten of hardlopen.

U kunt meer dan u denkt!

Regelmatige beweging heeft een gunstige invloed op een groot aantal chronische aandoeningen. Door een verbeterde conditie en kracht kunt meer doen en u bent minder afhankelijk van andere mensen. Met wat begeleiding en handige tips kunt u meer dan u denkt!

Door wat kleine aanpassingen te doen in uw dagelijkse leven kunt u al een begin maken. Neem bijvoorbeeld de trap i.p.v. de lift of ga eens met de fiets of lopend boodschappen doen i.p.v. met de auto.

Wilt u graag advies of bij ons onder begeleiding een start maken met sporten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, of maak online een afspraak.