Bekkeninstabiliteit

Bekkenpijn: oorzaken en klachten

Bekkenpijn komt veel voor, zeker één op twee vrouwen heeft er in meer of minder mate last van. De klachten zijn een symptoom van een systeem dat uit balans is geraakt. Het systeem omvat botten  (bekken en heiligbeen soms stuit), gewrichten (schaambeen en de beide SI gewichten), het zenuwstelsel en de spieren van het bekken- en lage rug-gebied.

Een van de kenmerken van bekkenpijn is de zogenaamde startpijn: die optreedt aan het begin van een beweging. Deze pijn kan zich uiten in schaambeen, onderrug , stuitje, buik, zijkant of achterkant van de bovenbenen en in de liezen. In meer zeldzame gevallen kan de pijn tot zelfs aan de nek worden gevoeld.

Met name vrouwen die vroeger veel hebben gesport (met name zwemmen, turnen en paardrijden) of fysiek belastend werk uitvoeren lopen een verhoogd risico bekkeninstabiliteit te ontwikkelen. Eveneens hebben zwangere vrouwen risico om bekkenklachten te ontwikkelen.

Bekkeninstabiliteit bij zwangerschap

bekken_klachten_zwangerschapTijdens de zwangerschap zorgen de zwangerschapshormonen ervoor dat het bekken wordt voorbereid op de bevalling. Het geboortekanaal wordt vergroot, waarbij gewrichtsbanden losser en slapper worden, en het bindweefsel en de spieren soepeler. Deze verzachting van het systeem zorgt voor bekkeninstabiliteit, waarbij de disbalans bekkenpijn veroorzaakt (dit gebeurt bij elke zwangere vrouw). De spieren rondom dit gebied proberen de instabiliteit te compenseren en worden zo meer belast. Een goede houding en voldoende beweging zijn daarom van groot belang om de gewrichten niet nog verder uit balans te brengen.

Na de bevalling zijn de klachten niet altijd direct over. Borstvoeding en de pil hebben geen invloed op de klachten: stress, menstruatie en vermoeidheid kunnen de klachten echter wel weer verergeren. Een volgende zwangerschap zorgt niet altijd voor een herhaling van de klachten (of extra klachten). Van groot belang is dat je vanaf het begin bewust bent van het handhaven van de balans in het bekken. Niemand kan voorspellen of je meer of minder klachten zult krijgen, moeder natuur en je lichaam hebben hun eigen regels.

Wat te doen bij bekkenklachten?

Probeer bij bekkenpijn een evenwicht te vinden tussen rust en activiteit. Beweging is nodig om de spieren sterk te houden en zo de instabiliteit te ondervangen. De rust zorgt ervoor dat banden gespaard worden en de klachten niet verergeren. Blijf daarom bij pijn vooral bewegen, waarbij je soms rustpauzes neemt: de pijn vermijden door verkramping of het opzoeken van een pijnverminderde (onnatuurlijke) houding heeft een averechts effect. Zwangerschap vergt veel van je lichaam en daarom dien je er goed naar te luisteren, ook op het werk. Kies daarom een huiding waar jij je het prettigst bij voelt.

De behandeling bij bekkeninstabiliteit

Soms is het aanpassen van je houding alleen niet voldoende en heb je hulp nodig in de vorm van fysiotherapie, oefentherapie Cesar / Mensendieck of een manueel therapeut gespecialiseerd in bekkenklachten. In onze praktijk kunnen we jou met gerichte therapie behandelen om de klachten te verminderen. Daarnaast geven we je thuisoefeningen mee om een nog beter resultaat te behalen. Zo komt niet alleen je bekken weer in balans maar ook jijzelf. Heb je nog vragen over bekkenklachten of de behandeling, aarzel dan niet om contact op te nemen, ons team van specialisten staat voor je klaar.