Handklachten en polsklachten

De vele kleine spieren, pezen, zenuwen en botten maken onze hand en pols een complex lichaamsdeel. Aangezien we onze handen veel gebruiken, kunnen aandoeningen aan hand of pols ingrijpend zijn in onze dagelijkse bezigheden. Ruwweg kunnen we acute en chronische aandoeningen onderscheiden. Hieronder zullen we wat dieper ingaan op beide typen klachten en aandoeningen en daarbij enkele veel voorkomende aandoeningen aan bod laten komen. Er zijn echter legio hand- en polskwetsuren denkbaar, die allemaal een specifieke behandeling vergen. Ervaar je (aanhoudende) klachten aan je hand of pols? Onze fysiotherapeuten staan klaar om je te helpen.

Acute aandoeningen aan de hand en pols

Veel acute aandoeningen kunnen bijvoorbeeld optreden tijdens het sporten. Door een plotselinge overbelasting (door bijvoorbeeld een val of stoot) kan de pols verstuiken (ook wel verzwikking of distorsie genoemd), waarbij het weefsel rondom het polsgewricht beschadigd raakt en de banden oprekken.  Wanneer je een verstuikte pols hebt, treedt een zwelling op, kan de pols blauw worden en kun je de hand niet zonder pijn gebruiken. Meestal gaan deze handklachten na 1 à 2 weken over.

Chronische aandoeningen aan hand en pols

Naast acute aandoeningen kunnen de klachten ook met de tijd toenemen. Dit is vaak het geval bij overbelasting tijdens werk (door vaak herhaalde handbewegingen) of door een meer natuurlijke slijtage vanwege ouderdom. Hier zullen we enkele veel voorkomende hand- en polsklachten toelichten.

Carpaal tunnel syndroom

Dit klachtenpatroon ontstaat door een zenuwbeknelling in de pols. Kenmerkend is een dof of pijnlijk gevoel en tintelingen in de vingers of handpalm. Ook kan er krachtsverlies optreden in de hand. Vaak zijn de klachten ’s nachts erger dan overdag. De oorzaak is een vernauwing in de carpale tunnel, dit is een nauwe doorgang voor zenuwen en pezen richting de hand. CTS kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld veelvuldig herhaalde bewegingen, een slechte werkhouding, of andere medische aandoeningen, zoals diabetes, reuma of overgewicht. Tijdens de zwangerschap kan ook carpaal tunnel syndroom ontstaan, door oedeem.

Artrose in de hand

Artrose wijst op beschadiging van het kraakbeen in de handgewrichten. Dit wordt ook wel “slijtage” genoemd. Hierbij kunnen pijn en stijfheid in de pols, vingers en duim ontstaan. Bij artrose is het belangrijk dat de gewrichten in beweging blijven, maar niet overbelast raken. Naast fysiotherapie worden ook vaak medicijnen als pijnstillers gebruikt om de klachten te verminderen.

De Ziekte van De Quervain

Aan de basis van deze aandoening ligt een geïrriteerde peesschede (gladde huls) aan de duimzijde van de pols en de pezen die hier doorheen lopen. Door veelvuldige beweging van de pezen door de schede kunnen deze overbelast raken. Specifieke handklachten die de Ziekte van De Quervain kenmerkt, zijn pijn bij het buigen en strekken van de duim, zwelling ter hoogte van de peesschede en mogelijk een knappend gevoel doordat de pezen ‘blijven hangen’.

Ziekte van Dupuytren

Deze aandoening wijst op een verharding (contractuur) van het bindweefsel in de handpalm en vingers. Door de samentrekking van het bindweefsel is het niet mogelijk om een of meerdere vingers te strekken. De ringvinger en pink zijn het vaakst aangedaan. De klachten ontstaan meestal geleidelijk. De oorzaak van Dupuytren kan genetisch zijn, maar het kan ook na een ontsteking of trauma ontstaan.

Triggerfinger (springvinger)

Bij een triggerfinger is er sprake van een ontstekingsreactie en verdikking in de buigpees van een vinger.  De verdikking in de pees blijft “hangen” bij de peesschede (tunneltje)  waardoor je je de vinger moeilijk kunt strekken en dat deze uiteindelijk met een schokje recht ‘schiet’. Bij ernstige klachten blijft de vinger in de gebogen stand staan.

Behandelingen bij hand- en polsklachten

Zoals je leest zijn de aandoeningen aan hand en/of pols zeer divers. Wat ze echter gemeen hebben, is dat ze je in het dagelijks leven enorm kunnen belemmeren. Wacht daarom niet te lang met de behandeling wanneer je klachten ervaart. Neem gerust contact op. Onze fysiotherapeuten en manueel therapeuten staan klaar om samen met jou een persoonlijk behandelplan op te stellen. Deze zal onder andere gericht zijn op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en beweeglijkheid.