Bekkenklachten en coccygodynie (stuitpijn)

Oorzaken van bekkenklachten

Bekkenklachten kunnen ontstaan door verschillende factoren. De klachten zijn een symptoom van een systeem dat uit balans is geraakt. Dit systeem omvat:

• botten (bekken, heiligbeen, onderste rugwervels en stuit),
  • gewrichten (schaambeen en beide SI-gewrichten),
  • het zenuwstelsel en
  • de spieren van het bekken, de lage rug en bovenbeenspieren.

Overbelasting, een verkeerde (werk)houding of verkeerde manier van bewegen (compensatie) zijn mogelijke oorzaken van bekkenpijn.

Daarnaast kan bekkenpijn ontstaan tijdens of na de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam het hormoon relaxine aan, waardoor het bekken zich aanpast voor de bevalling. Het geboortekanaal wordt vergroot; de gewrichtsbanden worden flexibeler en het bindweefsel en de spieren soepeler. Deze verzachting van het systeem zorgt voor een functionele “instabiliteit”. Hierdoor wordt het makkelijker om te bevallen.  Deze instabiliteit ontstaat bij elke zwangere. De spieren rondom het bekken proberen dit te compenseren en worden zo meer belast. Indien de spieren niet sterk genoeg zijn of de belasting te groot, ontstaat er bekkenpijn.

Coccygodynie is een pijnlijke aandoening van het staartbotje/stuit. Stuitpijn is vaak het gevolg van een val, verkeerde zithouding, zwangerschap of een bevalling.

Symptomen bij bekkenklachten

Bekkenklachten kunnen gepaard gaan met pijn in de liesstreek, bilspieren, bovenbenen, onderrug, schaambeen en het stuitje. Overige veel voorkomende symptomen zijn:

• Pijn bij plotselinge bewegingen
  • Een zwaar gevoel in de benen
  • Startpijn na een periode van inactiviteit (bijvoorbeeld tijdens het opstaan)
  • Niet kunnen balanceren op één been.

Mensen met coccygodynie hebben voornamelijk pijn bij de stuit. Dit is aanwezig tijdens zitten en/of fietsen, bij opstaan, na lang staan of lang wandelen.

Behandeling bij bekkenklachten of coccygodynie

In de behandeling bij bekkenklachten staat het verbeteren van de stabiliteit centraal. Bekkentherapie is gericht op het herstellen van de symmetrie in het bekkengebied. Door stabiliserende rug- en bilspieren te versterken en andere te ontspannen, kan de balans herstellen en kunnen de klachten verminderen. Bij stuitpijn kan een uitwendige correctietechniek van de stuit worden toegepast.

De therapie kan een combinatie zijn van mobilisaties door de fysiotherapeut, oefeningen en houdingsadviezen. Onze fysiotherapeuten maken met u inzichtelijk welke factoren een rol spelen in het ontstaan van de bekkenklachten en stellen dan samen met u een behandelplan op.

Heeft u last van bekkenklachten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, of maak online een afspraak.