Manuele Therapie

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie is gericht op het beter laten bewegen van de wervelkolom en de gewrichten in de armen en benen. Dit in tegenstelling tot fysiotherapie, dat meer gericht is op de zachtere delen zoals spieren, banden en pezen. Manuele therapie is geschikt voor klachten waarbij er naast pijn ook een bewegingsbeperking is in 1 of meer gewrichten.

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut met een vervolgopleiding voor manuele therapie van minstens 3 jaar. Tijdens deze Master opleiding heeft hij/zij extra kennis opgedaan op het gebied van de bewegingsmogelijkheden van de gewrichten in de wervelkolom en de rest van het lichaam. Daardoor is de manueel therapeut bij uitstek in staat om de oorzaak van de klachten te beoordelen. Bij Fysiotherapie Van Weering is volop kennis en ervaring aanwezig over de beweging van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

De behandeling bij manuele therapie

Deze therapievorm wordt manueel genoemd omdat dit met de hand plaatsvindt, waarbij de manueel therapeut gebruik maakt van specifieke technieken als mobilisaties en manipulaties (mobilisatie in de eindstand van een gewricht). Dit laatste wordt in de volksmond ook wel “kraken” genoemd vanwege een knappend geluid wat kan optreden. Over het algemeen is de behandeling niet pijnlijk. Na een behandeling merkt u vaak direct dat u beter kunt bewegen en de pijn afneemt.

Afhankelijk van de plaats en manifestatie van de klacht, zoals stijfheid, verminderde kracht of coördinatie, wordt vastgesteld of manuele therapie of fysiotherapie geschikt is. Fysiotherapie is meestal gebaseerd op advies en oefeningen die u na de behandeling zelf thuis kunt uitvoeren, manuele therapie ondervindt u meer aan den lijve in onze praktijk in Groningen. Bij manuele therapie wordt gebruik gemaakt van zachte, secure bewegingen om de functionaliteit van de gewrichten te bevorderen.

Eerste afspraak en vergoeding

Bij uw eerste afspraak hoeft u niet van tevoren te kiezen tussen fysiotherapie of manuele therapie. Tijdens de intake zal de therapeut u uitgebreid onderzoeken en vragen stellen over het klachtenverloop. Op basis daarvan brengen wij een advies uit en stellen wij een behandelplan op. Dit gebeurt uiteraard in nauw overleg met u. De zorgverzekeraar vergoedt de behandelingen alleen als het in uw aanvullende verzekering zit.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• hoofdpijn of nekpijn in combinatie met slecht kunnen bewegen
  • nek– en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • heupklachten
  • SI-klachten (sacro-iliacale gewricht)

Heeft u nog vragen? Neem vrijblijvend contact op of maak online een afspraak bij onze manueel therapeut in Groningen.